Review | IT [ch. 1] (2017)

9. september 2018 at 1:00 | Mandy |  Reviews | Horror

Čus cyberpunks. Mala som dilemu: dám vám sem review neajkého A+ horroru, aby som začala sériu dobre, alebo sem dám niečo moderné? Chcela som začať review-om Poltergeista, Saw, ale nakoniec som sa rozhodla pre jedne z najväčších hypes 2017. Užite si teda tento "pilotný" článok týchto review-ov. Na konci článku je anketa, kde môžete zahlasovať, na ktorý horror vydám review nabudúce. ///Každý review obsahuje spoilery!!!///

- Založené na: knihe[prečítaná]
- Autor knihy: Stephen King
- Režisér: Andy Muschietti
- Hrajú: Bill Skarsgård(Pennywise), Finn Wolfhard(Richie Tozier), Jaeden Lieberher(Bill Denbrough), Sophia Lillis(Beverly Marsh), Chosen Jacobs(Mike Hanlon), Jeremy Ray Taylor(Ben Hanscom), Jack Dylan Grazer(Eddie Kaspbrak), Wyat Oleff(Stanley Uris)
- Čas: 2 hod 15 min

-Dej(bez spoilerov): V lete roku 1989 sa skupina šikanovaných detí rozhodne zničiť príšeru, ktorá sa vydáva za klauna, a kŕmi sa deťmi z prekliateho mesta Derry.

- Dej so spoilermi všade kde sa dá:
(Ako prvé poviem, že Pennywise-a niekde oslovujem ako to, a používam pri tom kurzívu. Aby vás to nezmiatlo :D)
Príbeh sa začal kritickým bodom, ktorý spôsobil, prečo sa Loosers club vlastne dal dokopy - k vražde mladšieho brata jedného z hlavných hrdinov, Georgieho. A to je dobre, hneď sme išli k pointe :D

Po vražde Georgieho sa zistí, že jeho brat sa posadol jeho nájdením. Ako, postavenie modelu kanálov a teorizovanie kde Georgie asi skončil, je kúsok cez čiaru, uznajme :D Ale taký bol Bill Denbrough aj v knihe. Billov otec má na to celé ale taký názor, že by s tým mal Bill prestať, a zmieriť sa s Georgieho smrťou. To ale Bill neurobí, a dej nás posúva ďalej, a zoznamujeme sa s ďalšími členmi budúceho Loosers club.

Film dobre ukázal najväčšie obavy každého člena Loosers club, a ich starostí v každodennom živote. Napr. Beverly, je ohováraná, že spí s každým chalanom, to ale nie je pravda. V skutočnosti sa u nej doma deje to, že ju obťažuje otec, a zakazuje Beverly kamarátiť sa s hocijakým chlapcom. Tieto strachy budú neskôr dôležité.
Takto sa zoznámime s každým podstatným charakterom, a presúvame sa ďalej - šikanér Henry sa rozhodol, že bude šikanovať aj so svojou partičkou nové decko v škole, menom Ben. Tu sa ukáže, ako je mesto naozaj skazené(aaspoň mne to ukázala táto scéna). Partička si Bena odchytí, a Henry mu nožom vyreže do brucha prvé písmeno svojho mena. Vtedy okolo partičky prejde auto, ale dospelí Benovi nepomôžu. Benovi sa ale podarí ujsť po ceste, neskôr cez rieku.

Práve vtedy prví členovia budúceho Loosers Club prehľadávajú kanál, aby zistili, čo sa deje so všetkými zmiznutými deťmi. Strhne sa bitka medzi loosers a šikanérmi, z čoho víjdú ako výherci looseri.

Niečo popreskakujem, a prejdem na "dôležitejšie" veci. Pennywise po prvýkrát zaútočí na Loosers club priamo, keď opäť pátrajú po Gorgiem u Billa doma. Zjaví sa im ako halucinácia na plátne, a looseri už vedia, čo je zodpovedné za zmiznutia detí. Prijdú na to, že to žije v starom dome za mestom, kde mali zmiznúť prví zakladatelia Derry. Teda si to namieria priamo do klaunovho crackhouse-u[Richie je strašne quoteable :D].
V dome toho sa tomu podarí deti rozdeliť, aby ich mohlo zničiť pojednom. Vo finále tomu alebo Beverly prebodne hlavu, a to nemá inú možnosť, ako sa skryť. Looserom sa teda podarí ujsť, ale už sa nechcú do domu vrátiť, ani kvôli Gorgiemu - iba Bill to chce. Loosers club sa kvôli nezhodám rozpadne - deje sa to, čo to chcelo.

Pennywise ale unesie Beverly, a "zmanipuluje"(o tomto plánujem napísať samostatný článok, je to zaujímavé) Henryho, aby vraždil ľudí v meste, a aj loosers club. Henry sa ich pokúsi zabiť, keď idú po Beverly, ale Mike ho zhodí do studne. Loosers club nájde Bev, podarí sa im dostať ju z "tranzu". Pennywise sa pokúsi o posledné zničenie looserov, tým, že sa stále snaží meniť na to, čoho sa najviac boja. Nikto sa ho ale už nebojí. Looseri Pennywise-a porazia, a slúbia si, že ak sa on vráti, aj oni sa vrátia, a zničia ho už navždy.

- Môj názor:
Ja osobne považujem tento film za lepší, ako mini-série z 1990. Je to rarita, keď ""remake"" prekoná originál[ehm ehm, nightmare on elm street remake bol des, na ktorý sa márne snažím zabudnúť]. Takže tomu dávam také imaginárne body navyše. Chcem ale rozobrať scénu, kde Pennywise zabil Georgieho.

Viete, videla som rovnakú scénu vo filme z 1990 a z 2017, a viac sa mi páčilo, ako tu Pennywise-a zahral Tim Curry, v 1990. Nehovorím, že Skarsgård to zahral zle, nie, to nemôžem povedať. Zahral to dobre. Ale ja si Pennywise-a predstavujem, ako vraha, ktorý sa musí tváriť sladko, aby sa k nemu deti priblížili. A tak to zahral skôr Curry. Aj je logickejšie, prečo by to tak skutočný klaun Pennywise robil. V 2017 mi to prišlo skôr tak, že sa Pennywise nevie krotiť, keď sa rozprával s Georgiem - a to by podľa mňa dieťa odohnalo. Napriek tomu si myslím, že Skarsgård mi ukázal, prečo je Pennywise vlastne creepy - je to netvor, nemusí sa vedieť krotiť. Teda beriem obe zahrané verzie, ale preferujem tú z 1990, ktorá na mňa pôsobila viac logicky.

/Keď už sme celkovo u Pennywise-a, mám pocit, že ani v IT ch. 2 nepovedia, čo presne je, tak to tu vyjasním: Pennywise-a často volajú pavúk, ale v skutočnosti je to mimozemšťan z vesmíru obklopujúceho náš vesmír - Makroversu. Dokáže meniť podoby, a najradšej na seba berie podobu klauna, lebo tak k sebe ľahko naláka deti. Jeho pravá forma je ale iná. Ľudia ho ako pavúka vidia, pretože nemajú mozgovú kapacitu na to, aby spracovali to, ako naozaj vyzerá, teda sa snažia prirovnávať ho k tomu čo poznajú, a ľuďom sa zdá jeho podoba najviac blízka obrovskému pavúkovi. Snáď som to vysvetlila dobre, trebalo mi na to knihu :D /

Aj zvyšné postavy sa mi páčili, a vedela som si k nim vytvoriť také to "puto", a pochopiť ich. Čo ale vytknem, je zlé CGI - nechápte ma zle, vo veľa scénach bolo CGI dobré, ako napríklad vtedy, keď Pennywise vyšiel z tej chladničky, alebo čo to bolo. Ale inokedy to bolo také "nah", ako v scéne kde zabil Georgieho.

Pamätám si, že niekto filmu vytkol hlúposť, ako to, že mesto v ktorom sa dej odohráva, je prehnité až do kosti. Toto nie je chyba, to je jedna z poínt filmu a knihy samotnej. To, že nikto Loosers club nepomôže, je pointa. Šikanované deti si musia pomôcť sami, a držať sa spolu, keď sú všetci proti nim: ako mesto, tak aj to. Keď sú spolu, ukáže sa ich skutočná sila.Takže, ja za toto žiadne body neuberiem. Jednak preto, že chápem, prečo to takto King napísal, a aj preto, že za to nemôže režisér ani scénárista - je to výmysel Kinga. Btw, čoho si cením - žiadne používanie zvukových efektov pri iných postavách, ako to. Režiséri, ak chcete mať dobrý horror, nedávajte efekty niekde, kde sú nepotrebné. Totálne to ničí zážitok z filmu. Fakt :D

/Btw, v knihe bola jedna... scéna, ktorú vo filme nenájdete, ale "pomohla" looserom zblížiť sa, a poraziť to. Ide o to, že Beverly mala sex s každým looserom[v tomto veku majú 11, hej?]. King nechcel, aby sa to stalo, keď majú 13, lebo má fóbiu z čísla 13. Ale King, aj tak si mohol počkať, kým budú mať 13, strach nestrach. Lebo toto bolo... fakt kúsok cez čiaru :D Prečo King, prečo? :D/

Ešte jedna vec, ktorá ma trošku donútila ubrať filmu pol boda: vidíte tam vyššie ten gif tancujúceho Pennyho? Je to scéna z filmu, ktorá mi prišla až príliš pre pobavenie divákov. Nemôžem povedať, že ma to kúsok nepobavilo :D Ale viem si film predstaviť aj bez toho. Teda neviem, či to brať pozitívne, alebo mi to vadí. Je to tak zvláštne 50/50 u mňa.

Na IMDb som filmu dala 8/10 hviezd, a stále to platí. Tento film je asi vhodný pre začiatočníkov s horrorom, pretože pár chvíľ môže byť strašidelných, ale zároveň to s vami neotrasie, ak ste citlivá povaha[aspoň myslím, ja už som si zvykla :D].

- Skóre[podľa mňa]: 8/10 - Super film, podľa mňa vyniká medzi modernými horrormi, a odporúčam si ho pozrieť namiesto filmov ako Annabelle, The Devil Inside. Film nebol síce tak veľmi spomínaný ako Annabelle, ale rozhodne je to viac premyslené, a postavy za niečo stoja + špeciálne odporúčam ľuďom, čo sa nechcú dívať na riadny krvák, ale zároveň chcú aj trošku nadskočiť na stoličke.

Poll

Na ktorý film mám vydať recenziu nabudúce?

IT(1990)